Thursday, August 13, 2015

GENTING HIGHLAND (TUGAS KLA)


Genting Highlands



Genting Highlands atau Tanah Tinggi Genting (terletak pada ketinggian 2000 m di atas muka laut) adalah puncak gunung dari pegunungan Titiwangsa di Malaysia. Berada di perbatasan Pahang dan Selangor, tempat ini dapat dicapai dengan satu jam berkendara roda empat dari Kuala Lumpur atau melalui kereta gantung Genting Skyway (3.38 kilometres) yang saat ini merupakan yang tercepat di dunia dan terpanjang di Asia Tenggara.




  
Genting Highlands memiliki luas 19,000 m2 . Cuaca di Genting Highlands relatif sejuk dengan suhu tahunan tidak lebih tinggi dari 25 ° C (77 ° F) dan jarang turun di bawah 14 ° C (57 ° F). Suhu terendah Genting Highlands adalah 8.4 ° C (47,1 ° F), kadang di area resort juga diselimuti kabut yang tiba tiba turun. Genting Highlands didirikan oleh Lim Goh Tong dari Fujian, Cina pada awal tahun 1960-an. Genting Highlands merupakan satu-satunya tempat berjudi yang legal di Malaysia serta dioperasikan oleh Resorts World Bhd, anak perusahaan Genting Group atau Genting Bhd.
Resorts World Genting memiliki lima hotel. Salah satu dari lima hotel, The First World Hotel, memegang Guinness World of Records sebagai hotel terbesar di dunia dari tahun 2006 hingga 2013, dengan total 6.118 kamar.




sumber:




No comments:

Post a Comment